من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد


معالجه دایسکشن آئورت
دایسکشن آئورت جزو اورژانس های پزشکی میباشد و احتیاج به تشخیص و معالجه سریع و به متخصص قلب  موقع دارااست.

او‌لین و مهم ترین قدم اصلاح وضعیت همودینامیک مشمول فشارخون و ضربان قلب میباشد. فشارخون بالا و زیر هردو در باب دایسکشن آئورت خطرناک می‌باشند و رساندن سریع فشارخون به حد ایده‌ال ضروری میباشد. همینطور برای خودداری از نشر موج پاره‌گی آئورت می بایست تعداد ضربان قلب را تا حد قابلیت کاهش اعطا کرد.

در کنار این اقدامات نخستین بایستی پلن اساسی معالجه را مشخص و معلوم نمود. معالجه اساسی دایسکشن آئورت به یکی این سه طرز شکل می‌گیرد:

جراحی گشوده و ترمیم پاره گی آئورت
استعمال از استنت و گرافت استنت برای ترمیم پاره‌گی
در اختیار گرفتن علایم حیاتی و استعمال از دارو و زیر لحاظ دریافت کردن مریض
تعیین هریک از این روشها به نوع دایسکشن، محل پاره‌گی آئورت و شرایط بالینی مریض مربوط میباشد.

اگرچه واحد سنجش خطر و ریسک جراحی و اینترونشن در دایسکشن آئورت زیاد میباشد البته می بایست توجّه داشت که‌این خطر در قبال خطرها بسیار بالای بیماری ائورت بسیار اندک و قابل قبول میباشد.

گاهاً بیماران برای اصلاح بی نقص بیماری به یکسری مرحله از کار جراحی، استنت و درمانهای دارویی نیاز دارا هستند و در بعضا مفاد هم امروزه از روشهای هیبرید و ترکیبی برای اصلاح بیماریهای آئورت به کار گیری می گردد.
کوارکتاسیون آئورت
کوارکتاسیون شریان آئورت -Coarctation of the aorta- یک بیماری مادرزادی آئورت میباشد. درین بیماری قسمتی از شریان آئورت نسبت به بقیّه قسمتها پرورش کمتری داراست و به همین برهان قطر نصیب کوارکتاسیون کمتر از نواحی همسایه میباشد. تنگی موضعی در کوارکتاسیون آئورت میتواند درجات و شدّت های متفاوتی داشته باشد و از یک تنگی خفیف و سوای تاثیر تا انسداد بی نقص و صد‌در‌صد آئورت می‌تواند متغیّر باشد. این بیماری هم قادر است در زمان نوزادی و کودکی خویش را آرم دهد و هم مکرراً چشم گردیده است که کوارکتاسیون تا زمان بلوغ و بزرگسالی پنهان باقیمانده و تشخیص داده نشده میباشد.

کدام بخش آئورت مبتلا کوارکتاسیون میشود؟
کوارکتاسیون در هر قسمتی از آئورت قابل مشاهده میباشد البته بیشترین جایی از آئورت که مبتلا کوارکتاسیون و تنگی میگردد، پس از قوس آئورت و در اولِ آئورت کاهشی میباشد یعنی فورا پس از جداگانه شدن شریان دست چپ. گونه های غیر تیپیک این بیماری در قوس آئورت و حتّی در آئورت شکمی هم گزارش شد‌ه‌است.
تنگی آئورت درین نصیب منجر می‌شود تا فشارخون پیش از تنگی بالا برود و فشار بسیار متعددی به دیواره‌های قلب، عروق دست و گردن و مغز وارد خواهد شد. به همین ادله یک کدام از مهم‌ترین علایم این بیماری فشارخون بالا در سنین تحت میباشد که به مشقت به معالجه دارویی پاسخ میدهد.

تنگی آئورت منجر میشود تا خون به میزان مناسب به حوزه‌ پس از تنگی نرسد. لذا تمامی ها، شکم و پاها در گیر کمبود فشارخون و در موردها شدید بیماری در گیر خلل در پرورش و ضعف خواهند شد. به همین درین بیماری بالاتنه مریض نسبت به اندام تحتانی رویش عالی و بیشتری داراست و نبض کشاله ران با تأخیر و ضعف نسبت به نبض گردن و دست لمس می‌گردد و این اختلاف در نبض یکی‌از مورد ها تردید به‌این بیماری میباشد.

اهمّیت و سرایت بیماری
کوارکتاسیون آئورت نسبتاًً در هر مورد آیتم از هر ۲۰۰۰ تولّد زنده ساخت و ساز می‌گردد. ارتباط موروثی و ژنتیکی مشخصی برای این بیماری شناخته نشده میباشد و احتمال تضارب در قوم و قبیله و فرزندان اشخاص در گیر به کوارکتاسیون نسبتاًً موازی با اشخاص معمولی جامعه میباشد.

این بیماری اگرچه مادرزادی میباشد اما در هر سنی قابل مشاهده میباشد. انگیزه این فرمان قادر است به بی نشان یا این که معدود نماد بودن بیماری یا این که به توسعه تدریجی آن مربوط باشد. این بیماری در هر سنّی که تشخیص داده خواهد شد، می بایست معالجه گردد.

علایم کوارکتاسیون آئورت چیست؟
علایم بیماری بسته به شدّت کوارکتاسیون می‌تواند متغیّر باشد و در اطفال و بالغین گوناگون میباشد.

علایم بیماری در اطفال قادر است اکثر اوقات با یک یا این که چندین آیتم از موردها پایین بروز نماید:

ضعف در پرورش
انواع در شیر تناول کردن
تعریق زیاد
تنگی نفس و بهتر مک نزدن پستان مامان
انواع در پرورش پاها
کبودی و تغییر تحول رنگ پاها
فشارخون بالا
شنیدن سوفل یا این که صدای مازاد در قلب
در بزرگسالان و در طفل‌های بزرگتر علایم بیشتر به اینصورت میباشد:

ضعف و خستگی
عدم اقتدار شغل
فشارخون بالا، به ویژه وجود اختلاف در فشارخون دست و پا
عدم در دست گرفتن فشارخون
ضعیف بودن پاها
نارسایی همگی‌ها
شنیدن سوفل یا این که صدای اضافه در معاینه قلب
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.