من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد


تشخیص DVT
در صورتیکه شما به علایم ترومبوز ورید عمقی (DVT) مشکوک باشید ، مایحتاج میباشد که تشخیص سریع در اسرع وقت صورت بپذیرد. شاید خویش لخته خون منجر نگرانی نشود البته احتمال انتقال لخته خون به ریه ها و تولید آمبولی ریوی همواره وجود دارااست و می‌تواند متخصص قلب  خطرناک باشد.

برای تشخیص DVT از آزمایش های مختلفی مانند سونوگرافی ، آزمایش D-dimer , آنژیوگرافی به کار گیری میگردد. برای اینکه معلوم گردد در چه بیماری از چه تستی بایستی مصرف شود ، بیماران را می بایست از نگاه احتمال داشتن DVT طبقه بندی کرد. لخته خون در پا قادر است علایم گوناگون و مختلفی ساخت کند هم اینگونه علایم بیماری میتواند از یک شخص به شخص دیگر گوناگون باشد. از بیماری که مشکوک به علایم DVT میباشد بایستی مفاد تحت گزینه بررسی قرار گیرند:

سوابق وجود سرطان خون
ارتقاء قطر یک پا نسبت به پای مقابل
پر رنگ شدن وریدهای سطحی پای علامتدار
تورم و باد کردن پای سرگرم
درد و آلرژی در پا
بی حرکتی ، فلج پا یا این که گچ گرفتگی در پای در گیر
سوابق لخته خون قبل در پا یا این که آمبولی ریه
براساس جواب این سوال ها و نظارت موقعیت بالینی شما میباشد که پزشک معالج تصمیم خواهد گرفت یکی آزمایش های تحت را جاری ساختن دهد.

آزمایش های تشخیص لخته خون در پا DVT
تست خون D-dimer:
این آزمایش برای عده ای که هیچ کدام از علایم بالا را ندارند ، ایفا می‌گردد یعنی برای کسانی که احتمال لخته خون در پای آن ها نادر میباشد. آزمایش D-dimer اصولا تکه های خرد لخته خون را شناسایی می نماید و در صورتیکه آزمایش خون منفی باشد ، به احتمال زیاد شخص DVT ندارد.

در‌حالتی که شخصی یک کدام از یا این که بیشتر از علایم مذکور را داشته باشد یا این که آزمایش خون دی دایمر او مثبت باشد ، ما یحتاج میباشد برای تشخیص قطعی لخته خون در پا ، سونوگرافی صورت بپذیرد.

سونوگرافی:
سونوگرافی شایسته ترین شیوه برای تشخیص وجود لخته خون در وریدهای پا میباشد. در سونوگرافی از امواج صوتی استعمال می‌شود که فاقد اثرات مضر جانبی برای مریض میباشد. با سونوگرافی می قدرت لخته های خون درون وریدها ، اندازه و واحد سنجش پیشرفت آن‌ها را روءیت کرد.

برای تشخیص DVT از هر سه نوع سونوگرافی مشتمل بر سونوی دوبعدی ، سونوی داپلر و رنگی به کارگیری میشود و توجه این تستها در تشخیص وجود لخته خون در حدود 100 درصد مفاد میباشد . شایسته ترین آزمایش برای نظارت DVT در به طور تقریبٌ تمامی اشخاص به ویژه خانم های آبستن میباشد.

محدودیت سونوگرافی: با این درحال حاضر در دو آیتم سونوگرافی توان متعددی برای تشخیص بیماری ندارد:
در لخته های خون حیطه ساق پا
درین بیماران به جهت معدود بودن ترازو لخته خون و خرد بودن رگهای ساق پا احتمال داراست سونوگرافی لخته های خون را نتواند تشخیص دهد. به جهت این که لخته های منطقه ساق پا ، کمتر آمبولی می‌دهند و خطر ناشی از آن‌ها تا‌زمانیکه لخته های خون به بالای حیطه زانو نرسیده باشند ، نادر میباشد لذا شایسته ترین مبادرت در‌این مفاد ، تکرار سونوگرافی یک هفته آن گاه میباشد. درصورتی که بعداز یک هفته لخته خون بیشتر نشده باشد ، ادامه نظارت لزومی ندارد و در حالتی‌که لخته های خون به منطقه زانو و ران پا رسیده باشد ، در‌این‌صورت‌ معالجه آغاز میشود.

در لخته های حیطه لگن و شکم
در صورتیکه لخته های خون به حوزه‌ لگن و شکم کشیده گردیده باشد ، به جهت بافت استخوانی و عمقی ، سونوگرافی قوی به تشخیص آن ها وجود ندارد. این نوع از DVT که با علایم و حزن متعددی برای مریض همپا میباشد و خطر متعددی برای ساخت‌و‌ساز آمبولی ریه هم دارااست ، قابل شناسایی با شیوه های معمول سونوگرافی وجود ندارد و مورد نیاز میباشد از روشهای دیگری مانند MRI ، سی تی نسخه برداری و آنژیوگرافی استعمال شود.

MRI:
از ام آر آی برای تشخیص لخته های خون در وریدهای لگن ، شکم به کارگیری می‌شود. MRI روشی تندرست و بی خطر برای نظارت وجود لخته خون و هم اینگونه انتخاب مسیر جنبش ، تنگی ها و انسداد وریدهای پاها ، لگن و باطن شکم و قفسه سینه میباشد که با شیوه های دیگر نمی اقتدار آن ها را تشخیص بخشید. از این شیوه می اقتدار برای تحقیق وریدهای دست ها و حیطه گردن هم به کار گرفت.

به ویژه در رسیدگی تنگی های مزمن وریدی و پیش از آنژیوگرافی و معالجه تنگی های وریدی منطقه لگن و شکم ، ما یحتاج میباشد MRI یا این که سی تی نسخه برداری از وریدهای متبوع بعمل آید.

CT scan:
سی تی نسخه برداری با تزریق ماده حاجب یک شیوه ظریف و استاندارد برای دیدن رگهای تن و وریدها میباشد. از این طرز می قدرت همچون MRI برای پژوهش وریدهای حوزه‌ لگن یا این که شکم که قابل نظارت با سونوگرافی نیستند ، به کار گرفت.

آنژیوگرافی:
از آنژیوگرافی هم برای تشخیص و هم معالجه بیماری های وریدی به کارگیری می‌گردد. معمولا پیش از اجرا آنژیوگرافی با به کارگیری از دیگر طرز های تشخیصی مانند سونوگرافی یا این که MRI و سی تی نسخه برداری نوع و شدت بیماری وریدی تشخیص داده گردیده است و آنژیوگرافی برای معالجه این بیماری ها آیتم استعمال قرار می‌گیرد.

درین نحوه که در اطاق آنژیوگرافی (کت لب) ایفا می‌شود ، با به کارگیری از یکی رگهای دست یا این که حوزه‌ کشاله ران لوله های آنژیوگرافی بنام کاتتر وارد وریدها گردیده و در بخش های گوناگون با تزریق ماده حاجب تصاویر متبوع به وسیله دستگاه دیجیتال آنژیوگرافی تصویب می‌شوند.

یکی به کار گیری های آنژیوگرافی ، اجرا CDT یا این که تزریق داروی فیبرینولیتیک از روش لوله های کاتتر به درون لخته خون میباشد. درین شیوه درمانی که معمولا از حیطه پشت زانو اعمال می‌گردد ، با به کار گیری از سونوگرافی آغاز وارد ورید پشت زانو گردیده و آنگاه از روش لوله هایی که درون لخته خون قرار داده می‌گردد ، ماده فیبرینولیتیک برای 24 تا 48 ساعت از این طرز به باطن لخته خون تزریق میگردد.

با به کار گیری از آنژیوگرافی می قدرت لخته های خون باطن وریدها را توسط وسایل خاصی بیرون کرد تا از معیار علایم و غم مریض کاسته خواهد شد. هم اینگونه در حالتی‌که تنگی یا این که انسداد مهمی در مسیر جریان خون وریدی وجود داشت می قدرت با به کارگیری از بالون و استنت آن را برطرف نمود.

بقیه بیماری های شبیه با DVT
برخی از بیماری ها می‌باشند که علایم و علامت هایی مشابه به DVT دارا‌هستند و می‌توانند آن را تاسی کنند. و با به کار گیری از تستهای تشخیصی و سونوگرافی میباشد که می قدرت آنها‌را از لخته خون افتراق بخشید. بیماری هایی مانند:

سلولیت و عفونت پا
نارسایی قلب
گزش حشرات
که می باشد دیده نشده در پشت زانو و ساق پا
لمفادم و تورم لنفاوی
ضربه و جراحت به ماهیچه‌ها و مفاصل

اسکلروتراپی
اسکلروتراپی یک طریق غیر جراحی میباشد که برای معالجه رگ های واریسی و رگ های عنکبوتی استعمال میگردد . این طریق درمانی مشمول تزریق یک محلول ویژه به رگ ها برای مسدود شدن آنان میباشد. این فعالیت سبب مسدود شدن رگهای واریسی گردیده و خون را ناچار می نماید تا مسیر خویش را به سمت رگ های سلامت خیس متخصص قلب  هدایت نماید.

اسکلروتراپی خلال کاهش ظواهر رگ‌های واریسی و عنکبوتی، گاهی برای معالجه رگ‌های لنفاوی بدشکل ، هموروئید و هیدروسل (تورم کیسه بیضه) هم به کار گیری می‌گردد.

اسکلروتراپی چیست؟
اسکلروتراپی (اسکلرو در معنای مشقت و تراپی به معنای معالجه) یک نحوه درمانی سرپایی و در مطب میباشد که برای معالجه برجستگی‌های وریدی یا این که تجمع غیر طبیعی مایعات در بافت ها به کار گیری می‌گردد. این نحوه به صورت عمدی پوشش داخلی ورید های مریض و واریسی را زخمی می نماید تا در غایت این بافتها بوسیله تن مجدد جذب گردد.

این طریق درمانی مشمول تزریق ماده ای به اسم اسکلروزانت به ورید(های) مصدوم میباشد. یک سری نوع اسکلروزانت وجود داراست که هرکدام تاثیر خاص خویش را دارا هستند:

اسکلروزان های دترجنت مطابق شوینده غشای سلولی ورید را مختل می نمایند و منجر میگردند دیواره های ورید منقبض گردیده و به هم بچسبند.
جایزه‌های شیمیایی سبب ساز میشوند که رگ در بالا متورم گردد، خون را خارج میکشد و آن‌گاه به جهت زخم رساندن برهان سوزاننده به پوشش ورید، فرو می‌ریزد.
اسکلروزان های اسمزی متشکل از کلرید سدیم (نمک) آب را از پوشش ورید خارج می‌کشد، خون را از رگ بیرون می نماید و منجر فروپاشی رگ خشک میگردد.
اسکلروتراپی اکثر اوقات برای معالجه وریدهای واریسی که تحت عنوان نارسایی مزمن وریدی نیز شناخته می گردد و وریدهای عنکبوتی (تلانژکتازی) به کارگیری میشود. این نحوه درمانی یکی معدود‌تهاجمی‌ترین آیتم‌های درمانی برای این وضعیت میباشد، چون خیر به بیهوشی و خیر به مجال قابل توجهی نیاز دارااست.

با این حالا، اسکلروتراپی یک نحوه حساس و ظریف میباشد و چنانچه به وسیله یک کارشناس حرفه ای و مجرب اجرا نشود، قادر است منجر تولید اسکار و زخم همیشگی خواهد شد.

رگهای عنکبوتی ممکن میباشد صرفا به یک نشست معالجه نیاز داشته باشند، در حالی که رگهای واریسی با اندازه میانگین و گرانقدر ممکن میباشد به تعدادی مرحله معالجه نیاز داشته باشند.

غرض از اسکلروتراپی
اسکلروتراپی معالجه انتخابی برای وریدهای عنکبوتی و وریدهای واریسی کوچکتر میباشد که با جوراب های واریس یا این که کاهش وزن قابل در اختیار گرفتن نیستند.

رگ‌های عنکبوتی، رگ‌های ریز و باریکی می باشند که اکثر اوقات به صورت تار ظواهر می شوند و در سطح پوست شما قابل مشاهده میباشند. رگ‌های عنکبوتی را می‌اقتدار در هر جایی از تن یافت، اگرچه معمولاً در پاها و شکل یافت می شوند.

وریدهای واریسی، رگ‌های طناب‌دار بزرگی میباشند که از سطح پوست برآمده می شوند. آن ها در تاثیر روزنه های ضعیف یا این که مصدوم در سیاهرگ ها تولید می‌شوند و بیشتر در پاها چشم می گردند.

ضمن مزایای زیبایی که اسکلروتراپی ارائه می‌دهد، قادر است درد، حس سنگینی، گرفتگی و حس سوزش مربوط به واریس رگ را نیز کم کند.

ضمن واریس و وریدهای عنکبوتی، اسکلروتراپی همینطور میتواند برای معالجه بیماریهایی پایین هم آیتم به کارگیری قرار بگیرد:

ناهنجاری های عروق لنفاوی ، عده شدن خوش خیم رگ هایی که مایع لنفاوی را حمل می نمایند (تحت عنوان جایگزینی برای جراحی یا این که درناژ جراحی)
هموروئید ، اگرچه این معالجه میتواند کمتر از بستن نوار لاستیکی در معالجه موردها بزرگتر و با مرتبه بالا موءثر باشد .
هیدروسل ، تورم کیسه بیضه ناشی از گردآوری شدن مایعات در غلاف گوشه و کنار بیضه (معمولاً وقتی که‌این موقعیت استوار میباشد ولی به اندازه کافی شدید وجود ندارد که نیاز به جراحی داشته باشد، اسکلروتراپی پیشنهاد میشود).
مفاد نهی کردن مصرف
اسکلروتراپی در کل روشی ایمن در حیث گرفته می‌شود البته برای تمامی مطلوب وجود ندارد. اسکلروتراپی برای استعمال در اشخاص در گیر به بیماریهای ذیل تماماً جلوگیری کردن مصرف دارااست:

ترومبوز ورید عمقی (DVT)
آمبولی ریه (PE)
وضعیت های انعقادی بیشتراز حد (قوانینی که سبب ساز به تشکیل غیرطبیعی لخته های خون می‌گردد)
در‌این بیماریها عروق عمقی پا بدلیل ترومبوز مسدود میباشند و بستن رگهای سطحی پا می‌تواند سبب تورم بیشتراز حد پا خواهد شد. در واقعیت درین اشخاص عروق واریسی تحت عنوان صرفا منش مانده برای رجوع خون به قلب میباشند و بستن آنان قادر است موجب تشدید علایم خواهد شد.

بارداری قادر است سبب به تشکیل رگ های واریسی خواهد شد، البته اسکلروتراپی در زمان بارداری بازداشتن مصرف داراست، تا حدی چرا که بارداری میتواند شخص آبستن را در شرایط منعقد بیشتراز حد قرار دهد.

اسکلروتراپی بایستی با احتیاط شدید در اشخاص در گیر به دیابت معالجه نشده که ممکن میباشد آسیب وریدی را تجارب نمایند، استعمال شود . اشخاص در گیر به دیابت به نیکی در دست گرفتن گردیده این نگرانی را ندارند.

اشخاص دچار به حساسیت شناخته گردیده به کارداران اسکلروزانت (که دربرگیرنده شوینده هایی مانند سدیم تترادسیل سولفات و پاداش های شیمیایی مانند گلیسیرین کرومات میباشد) نباید در معرض آنان قرار گیرند. جایگزین های بر اساس نمک وجود داراست که در شکل اعمال اسکلروتراپی می شود به مکان مواد روتین از آن ها بهره مند شد.

مخاطرات احتمالی
اسکلروتراپی برای وریدهای عنکبوتی و واریس خطرها خاصی را به هم پا داراست که برخی از آن ها سطحی و زود گذر اما بعضا دیگر بالقوه دورازشوخی می‌باشند. این مورد ها مشمول:

هایپرپیگمانتاسیون مستمر (تیره شدن) حیطه پایین معالجه
فلبیت سطحی (التهاب وریدی)
کلافه عروقی وریدی (تشکیل وریدهای کوچکی که از محل یک ورید اسکلروزه بیرون می گردند)
پیودرما گانگرنوزوم (یک عکس العمل خودایمنی که سبب ساز به تشکیل جراحت وریدی میشود)
ترومبوفلبیت (تشکیل لخته وریدی)
خطرها کلی مربوط به اسکلروتراپی برای معالجه هموروئید، رگ های لنفاوی بد صورت و هیدروسل عبارتند از :

درد
خون ریزی یا این که تشکیل هماتوم
عفونت

آناتومی ورید صافن والا
ورید صافن تعالی که از بخش بالا و درون پا، به سمت طرفین داخلی ساق پا می‌رود، زمان بر‌ترین سیاهرگ تن میباشد. این سیاهرگ از انگشتان پا استارت گردیده و آن گاه در بخش داخلی ساق پا به سمت بالا جنبش کرده و نهایتاً در منطقه کشاله ران به ورید عمقی فمورال متخصص قلب  لگن تخلیه میشود.

وظیفه اساسی ورید صافن بلندمرتبه تخلیه خون سوای اکسیژن از پا و همینطور بخش های سطحی ساق و زانو (نزدیکتر به سطح) میباشد. این خون تیره و آلوده و کثیف به قلب و ریه ها بازگردانده میشود، جایی که اکسیژن و مواد مفید برای تحویل به سایر تن بازیابی میگردند.

از آنجایی که ورید صافن گرانقدر در حدود سطح پوست میباشد، گاهی از آن برای مثال گیری خون برای تست استعمال میشود. قسمت هایی از این ورید ممکن میباشد برای به کارگیری در جراحی بای پس عروق کرونر (CABG) برای بیماری قلبی برداشت گردد.

ورید صافن گران قدر میتواند ذیل تأثیر ترومبوفلبیت (لخته شدن خون) قرار گیرد یا این که به واریس تبدیل گردد (که در آن خون در ورید عده می گردد).
آناتومی رگ
ساختار

مانند کل عروق وریدی، دیواره ورید صافن تبارک از سه لایه درست شده میباشد :

Tunica intima : داخلی ترین لایه از اپیتلیوم، لایه ظرافت از سلول ها و بقیه بافت های همبند تشکیل‌شده میباشد تا یک پوشش محافظ را تشکیل دهد.
تونیکا مدیا : این یک لایه ماهیچه‌ای صاف و میانی میباشد که بر فشار خون، جریان خون و قطر کلی تأثیر میگذارد.
Tunica Extrena : این لایه بیرونی از الیاف الاستیک و کلاژنی ساخته شده میباشد. برای تامین به فیبرهای بافت ها و ماهیچه های فضا متصل میشود.
لازم به ذکر میباشد، از آنجایی که‌این سیاهرگ وظیفه داراست خون را به قلب بازگرداند، روزنه‌های وریدی زیادی داراست که از رجوع و برگشت و پس زدن خون خودداری می‌نماید. سالم این روزنه‌های آشیانه کبوتری به ویژه برای یقین از اینکه خون به وریدهای عمیق‌خیس تن گشوده نمیگردد، اساسی میباشند.
محل رگ
مسیر ورید صافن تعالی از نوک انگشتان پا تا کشاله ران میباشد. این ورید یک ورید سطحی میباشد، به‌این معنا که در تحت پوست جنبش می‌ نماید. مسیر آن را می شود به سه قسمت تقسیم کرد:

در پا ، ورید صافن گرانقدر از ورید کناره‌ای داخلی خارج می آید که در محل تلاقی ورید پشتی انگشت شست پا (که از حیث بالینی هالوکس نامیده می گردد) و قوس وریدی پشتی بالای پا تولید می‌گردد. در امتداد بخشی از ساق پا به اسم محیط سافنوس جریان دارااست.
در حین مسیر افزایشی ، آغاز به سمت داخلی (در امتداد سمت داخلی) و آنگاه در جلوی استخوان ساق پا ، یکی دو استخوان اساسی ساق پا، جنبش می نماید. در نزدیکی زانو، ورید صافن گران قدر در پشت اپی کندیل داخلی استخوان ران -خارج زدگی در سمت داخلی ساق - جای‌دارد. همان گونه که از ران بالا می رود، در سمت داخلی باقی میماند.
مثلث فمورال ، در بالای ران و لگن، سیاهرگ صافن گران قدر از روش سوراخی به اسم دهانه صافن به عمق رفته و وارد ورید فمورال عمقی میشود. در اینجا - در محل اتصال صافنوفمورال - میباشد که ورید صافن به سیاهرگ فمورال ختم میشود. یک روزنه در‌این نقطه وجود دارااست و ساختارهای سطحی (سطحی) بیشتری را از رگه های عمیق خیس غیروابسته می نماید.
تغییرات دربین اشخاص
رگ صافن والا مانند بخش اعظمی از عروق تن، بین کلیه اشخاص یکسان وجود ندارد و تغییراتی در آناتومی ورید صافن گران قدر، ممکن میباشد چهره دهد. در واقع تفاوت های متعددی وجود دارااست که ممکن میباشد چهره دهد، و مسیر و صورت رگ می‌تواند از شخصی به شخص دیگر گوناگون باشد.

این تغییرات ممکن میباشد سبب ساز به خطاها عملکردی یا این که مسائل دیگر شوند و به سه نوع کلی تقسیم میگردند:

هیپوپلازی سگمنتال : مناطق یا این که نصیب هایی از ورید صافن والا ممکن میباشد توسعه و گسترش نیافته (هیپوپلاستیک) یا این که تماما (آپلاستیک) در بدو به دنیا آمدن وجود نداشته باشد. این معمولاً در باطن و گوشه و کنار زانو دیده میشود، اگرچه میتواند در صدر یا این که زیر آن صورت دهد.
ورید(های) جانبی : وریدهای ثانویه و کوچکتر میتوانند ورید صافن والا را در هر بخشی از مسیر آن ملازمت نمایند. این شاخه شاخه شدن به خودی خویش اختلال ساز وجود ندارد، اگرچه احتمال واریس شدن رگ ها را ارتقا می‌دهد.
دوبل شدن : یک گزینه بسیار کم که نزدیک به ۱درصد مواقع واقعه می افتد، انتشار ورید صافن بلندمرتبه میباشد که اکثر وقت ها با ساخت یک ورید جانبی و برابر یار و همدم میباشد. هر دو رگ به یک اندازه می‌باشند. این شرایط تا حد متعددی یک موقعیت بی ضرروزیان میباشد، اگرچه قادر است سبب به ساخت و ساز رگ های واریسی نیز خواهد شد.
تلاش رگ
وظیفه اساسی ورید صافن گران قدر جابجایی خون سوای اکسیژن از سطح های و وریدهای عمیق خیس اندام تحتانی به قلب میباشد. در طی زمان آن، وریدهای اساسی و فرعی سرگرم این شغل می‌باشند، مثلا:

ورید لبه ای میانی به تکوین منشا سیاهرگ صافن تبارک امداد می نماید و خون را از کف پا تخلیه می نماید.
ورید صافن خرد سطح های جانبی بالای پا، مچ پا و بخش‌هایی از ساق پا را تخلیه می‌نماید.
وریدهای تیبیال - که یک ورید قدامی و یک ورید خلفی وجود داراست - از پا، مچ پا و ساق پا تخلیه می شوند، پیش از اینکه ورید پوپلیتئال در پشت زانو را تشکیل دهند.
وریدهای ران مشتمل بر وریدهای صافنوس جانبی، پوستی قدامی فمور، اپی گاستر سطحی، ایلیاک سیرکومفلکس سطحی و وریدهای پودندال فرنگی سطحی، خون را از بافت‌های سطحی و عمیق‌خیس ساق و ران گردآوری‌آوری می‌نمایند.
التفات بالینی
ورید صافن گرانقدر کاربردهای بالینی داراست. این رگ به جهت وضعیت در حدود سطح پوست، دسترسی آسوده برای مثال گیری خون را آماده می نماید. این دستور به همپا اندازه آن، این سیاهرگ را به کاندیدای قابل قبولی برای برداشت برای به کار گیری در جراحی بای پس عروق کرونر (CABG) تبدیل می نماید. در جریان شغل بای پس عروق کرونر از این رگ بعنوان رگهای پیوندی قلب به کارگیری میگردد.

واریس چیست؟
وریدهای واریسی رگهای تعالی و تیره رنگی می باشند که ظاهری پیچ خورده و پر رنگ دارا‌هستند. این وریدها اساسا سیاهرگها یا این که وریدهای سطحی پا می باشند که در تاثیر جراحت یا این که بیماری وریدی مبتلا جراحت و گشادی می‌شوند. واریس هنگامی تشکیل میشود که روزنه های درون وریدهای وریدهای پا مجروح یا این که ضعیف میگردند، فرآیندی که اکثر اوقات با پیری طبیعی واقعه می افتد. میان ۳۰٪ تا ۵۰٪ از بیماریهای واریس، به صورت معمول در ساق پا تشکیل متخصص قلب  میشوند.

واریس بجز ظواهر بد و نامرتب‌ای که در پاها تولید می نماید، قادر است خطاها و بیماریهای مربوط به سالم را هم ساخت و ساز کند. دردهای مکرر و مداوم، خون‌ریزی، تورم و شم خستگی در پاها از این پاراگراف می‌باشند.

این نوشته‌علمی در امر رگهای واریسی، شیوه تشخیص و معالجه آنان و عوارض واریس را توضیح می‌دهد.

علائم واریس
بیماری واریس، صورت یا این که علایم معین و یکسانی ندارد و میتواند طیف بزرگ‌ای از علایم و نماد ها را ساخت‌و‌ساز کند. جدای از این واریس معمولاً پیشرونده میباشد و علایم بیماری میتوانند در طی فرصت تغییر و تحول پیدا نمایند که معمولاً رو به ارتقاء میباشد. با اینحال شایعترین علایم واریس عبارتند از:

ظواهر آبی‌رنگ، ارغوانی یا این که صورتی یک یا این که یک سری رگ
سیاهرگ (یا این که رگ) پیچ خورده یا این که برآمده در تحت پوست
خارش یا این که بثورات در حوالی ورید مجروح
درد پاها
نواحی خرد کبودی سطحی و خون ریزی در اطراف وریدها
آلرژی یا این که اندوه در حوالی وریدها
مجموعاَ، واریس در پاها ظواهر می‌شود اگرچه رگهای واریسی می‌توانند در بقیه بخش های تن هم ساخت‌و‌ساز شوند مانند عروق دست، شکم و حتی باطن روده. همورویید و واریکوسل بیضه از اشکال واریس‌ها میباشند.

در شرایطی که رگ‌های واریسی را فشار دهید بایستی شم نرمی داشته باشند. این رگها به راحتی با فشار بر روی خویش می‌خوابند و پس از برداشتن فشار دست، مجدداَ به موقعیت گذشته بر‌می‌شوند.

معمولاً هنگامی روی آنان فشار می‌دهید آسیبی نمی‌بینند یا این که اندازه یا این که ظاهرشان تغییر و تحول نمی‌نماید. دست زدن به آن ها خطرناک و مضر وجود ندارد.

درد یکی‌از علایم واریس میباشد اما همگی واریسها دردناک نیستند. درد لزوماً با اندازه ورید واریسی مرتبط وجود ندارد و حتی رگهای واریسی خرد هم می‌توانند با دردهای اذیّت کننده هم پا باشند.

رگهای واریسی گونه های مختلفی دارا هستند البته به دو مجموعه مهم وریدهای واریسی طنابی و وریدهای واریس عنکبوتی تقسیم میشوند. اگرچه اکثری از بیماران هم‌زمان هر دو نوع واریس را دارا‌هستند البته معمولاً تفاوتهایی در میان این دو نوع واریس وجود داراست.

واریس طنابی با عروق پررنگ و مارپیچ، اندازه بزرگتر و پیچ خورده همدم می‌باشند البته در باب واریس عنکبوتی معمولاً عروق پر رنگ نیستند اما در ازای با خطوط و عروق رنگی که بصورت خوشه‌ای در پایین پوست پخش می‌باشند.

عوارض
واریس کمتر عارضه‌دار میگردد و غیر معمول میباشد که واریس سبب بقیه ایرادات تن درستی خواهد شد. با این هم اکنون، زمانی که عوارض ساخت‌و‌ساز میشود، نیاز به مداخله پزشکی یا این که جراحی دارا هستند. در شرایطی‌که معالجه نشود، میتواند سبب به اشتباهات بدون شوخی خواهد شد.

در شکل بروز علائم جسمی مربوط به رگ های واریسی، اخذ محافظت های پزشکی بسیار اصلی میباشد.

عوارضی که بایستی به آنان اعتنا فرمائید عبارتند از:

هماتوم : حیطه وسیعی از کبودی یا این که خون‌ریزی در ذیل پوست
آسیب : جراحت گشوده که بهتر نمیشود
فلبیت: عفونت ورید
ترومبوفلبیت: عفونت و لخته شدن خون در ورید
علائم این عوارض قادر است مشتمل بر تب، قرمزی، تورم، درد، آلرژی شدید یا این که گرما در اطراف ورید واریسی باشد. از آنجایی که وریدهای واریسی می‌توانند بر گردش خون شما تأثیر بگذارند، ممکن میباشد حس بی حسی، گزگز یا این که سوزش پا نیز داشته باشید.

رگ های واریسی میتوانند به رنگ آبی‌رنگ، بنفش یا این که صورتی باشند. برآمدگی دارا هستند و ممکن میباشد حساس باشند. آنهایی که در بازوها و پاها میباشند به تدریج منجر ساخت عوارض میگردند، به این ترتیب در شکل بروز تب، قرمزی، تورم یا این که درد در حوزه‌ یا این که مجاورت حوزه‌ ورید واریسی، اساسی میباشد که با دکتر معالج خویش سخن نمایید.

انگیزه تولید واریس
واریس وقتی ساخت می گردد که روزنه های باطن رگ ها ضعیف یا این که زخم ببینند.

دو نوع رگ خونی اساسی در تن وجود دارااست: شریان ها و سیاهرگ ها. هرمورد در جنبش اکسیژن و دی اکسید کربن تحت عنوان بخشی از روند تنفس نقش دارا‌هستند.

شریان‌ها خون بی نیاز از اکسیژن را از قلب به سایر تن می برند، در حالی که سیاهرگ‌ها خون بی نیاز از دی اکسید کربن را به قلب برمی‌گردانند. ضربان و پمپاژ قلب، خون را از روش شریان ها به جلو هل میدهد. در حین رجوع خون از نواحی ذیل تن و پاها، جاذبه زمین بازدارنده رجوع مفید خون می‌شود که‌این اختلال با وجود روزنه‌های آشیانه کبوتری در ساهرگها، برطرف گردیده است. وقتی که‌این روزنه ها به خیر فعالیت نمی‌کنند، خون به آرامی جنبش می نماید یا این که حتی‌د‌ر تاثیر گرانش زمین در سیاهرگ ها توده می‌گردد. این به عبارتی چیزی میباشد که سبب ساز برآمدگی وریدهای واریسی می‌شود.

واریس در زنان بیشتر از مردان میباشد. بقیه عامل ها خطر برای تشکیل و/یا این که بدتر شدن ورید واریسی عبارتند از:

سن فراتر
بارداری
چاقی
سوابق خانوادگی واریس
ایستادن وقتگیر مدّت
یبوست مزمن
سوابق ترومبوز ورید عمقی (DVT)
بخش اعظمی از این دست اندرکاران خطر رایج را می قدرت با تغییر‌و تحول مدل معاش رئیس کرد. برخلاف آنچه ممکن میباشد شنیده باشید، روی هم پرت کردن پاها سبب واریس نمی‌شود.

تنگی نفس حمله ای شبانه PND چیست؟
تنگی نفس شبانه حمله ای ، که اکثر وقت ها بوسیله پزشکان "PND" خوانده می‌شود ، یک نماد اضطراب آور و آزار دهنده میباشد که معمولاً در تاثیر نارسایی قلبی ساخت میشود . شخصی که دچار به PND میباشد به صورت ناگهانی از خواب عمیق با تنگی نفس شدید بیدار می‌شود در حالیکه حس خفگی داشته و به شدت نفس های عمیق میکشد. این حمله با سرفه های مکرر یار و همدم بوده و به قدری کلافه کننده میباشد که فرد معمولا از رختخواب بلند گردیده و برای به کارگیری از هوای جدید به سراغ پنجره یا این که فضای گشوده خواهد رفت. تنگی نفس عموماً طی یک‌سری دقیقه بهبود مییابد. با این حالا ، حتی بعداز از فی مابین رفتن علائم ، گشوده هم ممکن میباشد رجوع و برگشت به خواب بعد از یک تجارب PND به جهت اضطراب و حس ناخوشایندی که داراست ،  متخصص قلب ناممکن باشد.
معمولا علایم PND در دوران یکسری دقیقه تا حداکثر نیم ساعت از در میان میرود. در حالتی‌که علایم شما شدید و غیر قابل تحمل بود یا این که ادامه داشت مطلقا به اورژانس 115 زنگ بزنید یا این که سریعا به اورژانس رجوع کنید.

این آرم حتی در صورتیکه با گاز هم برطرف خواهد شد علامت دهنده بیماری اصلی و توسعه یافته قلبی میباشد و موردنیاز میباشد در اسرع وقت شما از حیث موقعیت قلبی تحقیق شوید.

علل ساخت PND
تنگی نفس شبانه حمله ای معمولاً در تاثیر نارسایی احتقانی قلب رخداد می افتد و به صورت معمول (ولی خیر مدام) در کسانی مشهود است که به طور همزمان دارنده هجوم ها تنگی نفس با ورزش یا این که اورتوپنه (تنگی نفس هنگام دراز کشیدن) می باشند.

اشخاصی که PND را تجارب می نمایند معمولا درجاتی از ادم مچ یا این که ساق پا هم دارا هستند (تورم) که در نارسایی قلبی نشانه دهنده اضافه توشه مایعات میباشد.

در اشخاصی که نارسایی قلبی دارا هستند ، دراز کشیدن برای خوابیدن سبب می گردد تا در تاثیر از میان رفتن جاذبه و هم اینگونه کاهش کار سیستم عصبی سمپاتیک ، آب انباشته شده در بافتهای پا و اندام تحتانی به باطن خون مو جود در رگهای تن و به سمت قلب و ریه جابجا خواهد شد. انتقال مایع به سمت ریه موجب عده شدن مایع در بافت ریه و شم تنگی نفس می‌شود. بعضی وقت ها این تغییر و تحول مایع شدید بوده و به محض دراز کشیدن شخص با نارسایی قلبی ، سبب تنگی نفس می‌گردد. این تغییر و تحول فوری مایعات و تنگی نفس پیرو دراز کشیدن ، علائم ارتوپنه را ساخت و ساز می نماید. عده ای که ارتوپنه دارا‌هستند با‌گاز حافظه میگیرند که راز تختخواب خویش را بالا ببرند ، که‌این دستور سبب ساز بالا رفتن قفسه سینه آن ها می‌شود و با معدود کردن ترازو مایع جابجا گردیده از پاها به سمت ریه موجب کاهش تنگی نفس می‌گردد. (به همین عامل پزشکان معمولاً از بیماران خویش که نارسایی قلبی دارا‌هستند ، از تعداد بالشی که در شب به کارگیری می نمایند سؤال می نمایند - این تعداد تقریب تقریبی از سکو ارتوپنه میباشد که شخص آن را تجربیات می نماید.)

به دلایلی که زیاد مشخص و معلوم وجود ندارد در بعضی از بیماران انتقال مایع از پاها به سمت ریه فورا پس از دراز کشیدن روی نمی دهد و تجمع مایع در بافت ریه پس از دو تا سه ساعت از استارت خواب و در ساعتهای آخر شب رخداد می افتد که به عبارتی PND یا این که تنگی نفس شبانه حمله ای را تولید می نماید. در قبال این حمله شدیدتر و شدت تنگی نفس آن بیشتر از ارتوپنه میباشد.

آیا PND میتوانند علل دیگری داشته باشد؟
PND بیشتر از کلیه برای تعریف علایم و اندوه بیماران با نارسایی قلبی به عمل برده می گردد که هم به تشخیص بیماری قلبی یاری می نماید و هم آرم دهنده شدید و دور از شوخی بودن بیماری قلبی میباشد (برای تشخیص و انتخاب پیش اطلاع رسانی).

با این هم اکنون واژه PND تنها توضیح یک وضعیت و نماد بالینی میباشد که میتواند انگیزه های دیگری هم داشته باشد. مانند:

برونشیت مزمن ریوی COPD: در بیماران با برونشیت مزمن ریوی توان ریه برای دفع خلط از میان میرود. برهان این دستور زخم و از میان رفتن کارایی تاژکهای ریوی در تاثیر مصرف سیگار و بقیه بیماریهای ریوی میباشد. درین بیماران احتمال دارااست خلط ریه در طی ساعتها شب در ریه انباشته شده و مسیر هوایی ریه را مسدود کند. این تغییر‌و تحول سبب ساز میگردد تا مریض ناکهان حس خفگی کرده و با سرفه های مکرر از خواب بیدار گردیده و خلط ریه را بیرون کند. این بیماران بعداز دفع خلط فورا بهتر گردیده و مجددا می خوابند.

آپنه خواب: در‌این بیماران به جهت ایراد در سیستم عصبی مغز یا این که به جهت انسداد روش های هوایی ، برای یک سری لحظه تنفس مریض در زمان خواب انقطاع میگردد. این بیماران که اکثرا در طول خواب خرخر هم می نمایند ، برای جبران کمبود اکسیژن از خواب بیدار می‌شوند. پس از بیدار شدن از خواب فورا حالت اصلاح گردیده و شخص مجدداً به خواب می رود. این جدا تنفس و بیدار شدن شاید در طی یک شب بارها و بارها تکرار خواهد شد.

آسم:حمله آسم در خواب میتواند علایمی شبیه با PND داشته باشد.

آمبول ریوی: آمبولی ریه در شرایطی که در طی خواب واقعه بیفتد با تنگی نفس شدید و اضطراب شدید ناشی از آن بروز می نماید. برخلاف PND در آمبولی ریه علایم مریض بعداز قیام کردن و یکسری دقیقه تنفس از در میان نمی رود.

ایسکمی خراب قلبی: شبیه با آمبولی ریه در‌حالتی که حمله قلبی در خواب واقعه بیفتد یکی علایم آن در کنار درد سینه میتواند تنگی نفس ناگهانی باشد. در‌این بیماران هم‌زمان درد سینه ، تعریق ، تهوع و استفراغ هم دیده میشود و علایم مریض معمولا زمانبر میباشد.

اینکه مشخص و معلوم خواهد شد آیا انگیزه تنگی نفس شبانه شما مرتبط با قلب میباشد یا این که بیماری دیگر ، جزء شغل های شما وجود ندارد بلکه این وظیفه دکتر معالج شما میباشد. شما صرفا می بایست درپی تنگی نفس شبانه به پزشک معالج مراجعه نمایید و تفصیل اکنون صدق از علایم و بیماری خویش ارایه فرمایید.

سندرم درد دنده های تحتانی
در برخی از اشخاص دنده های پایینی قفسه سینه (دنده های هشتم ، نهم و دهم) که در مرز فی مابین قفسه سینه و شکم قرار دارا هستند ، در گیر انتقال از محل اتصال خویش می گردند. این انتقال قادر است به جهت پوکی استخوان ، خم شدن بیش تر از حد به جلو و ضربه به دنده های بالای شکم ساخت و ساز خواهد شد. درین بیماران با حرکات تنفسی یا این که با خم و راست کردن کمر ، این دنده ها از مکان خویش ، جابجا گردیده و حس در رفتن و تق کردن در دنده ها ساخت می‌شود. در تاثیر انتقال دنده ها از محل خویش ، حرفه های عصبی همسایه دنده تحریک گردیده و درد شدید و ناگهانی ساخت‌و‌ساز می‌شود. در‌این اشخاص لمس دنده های سرگرم با انتقال و شم تقه و درد در مریض  متخصص قلب  همپا میباشد.

شایسته ترین روش معالجه سندرم دنده های تحتانی ، استراحت و کاهش حرکات دنده های مشغول میباشد. در مورد ها شدید و دردناک از داروهای ضد درد و حتی جراحی هم می اقتدار استفاده نمود.

درد حیطه جلوی سینه (Precordial Catch)
این بیماری که مختص خردسال ها و جوان ها میباشد به طور دردهای تیز و شدید در حیطه جلوی قفسه سینه به ویژه سمت چپ سینه برای یکسری ثانیه یا این که یکسری دقیقه بروز می نماید. این درد در شرایط استراحت ساخت و ساز گردیده و با حرکات دم و بازدم تشدید میگردد و بعداز مدتی هم از در بین می رود. انگیزه این درد هنوز به طور بدون نقص معلوم وجود ندارد اما شاید مکانیسمس شبیه با دردهای استخوانی سنین پرورش خردسال ها و نوجوان ها داشته باشد. به هرحال این بیماری به طور کامل خوش خیم بوده و هیچگونه عارضه ای ندارد.

فیبرومیالژی (Fibromyalgia)
این بیماری نوعی بیماری سیتمیک و روماتولوژیکی میباشد که با درد و آلرژی در نقاط مختلفی از تن برای مثال در قفسه سینه ملازمت و همراهی داراست. درین بیماری علاوه از درد و آلرژی در قفسه سینه و بعضا دیگر از بخش ها تن مانند راز و گردن ، شکم ، دست و پا علایم دیگری مانند خستگی ، اختلالات خواب و علایم گوارشی هم چشم میشوند.

بقیه بیماریهای روماتولوژیکی
درد قفسه سینه می‌تواند از التهاب استخوانها و مفاصل قفسه سینه در تاثیر بیماری های روماتولوژی از قبیل "آرتریت روماتویید" ، "اسپوندیلیت آنکیلوزان" و "پسوریازیس" هم ساخت شود. اگرچه این نشانه ندرتا به تنهایی وجود داراست و در زنان تشخیص معمولا بقیه علایم و یافته های بیماری روماتولوژیکی هم وجود دارا‌هستند اما در حالتی‌که درد قفسه سینه با التهاب و گرمای موضعی حوزه‌ درد هم پا بود بایستی به وجود این بیماریها شک و تردید نمود.

شکستگی ناشی از ورزش
این بیماری در ورزشکاران حرفه‌ای که ورزشهای رزمی یا این که با معیار تحرک زیاد در قفسه سینه دارا هستند مانند بازیکنان هندبال ، والیبال و بیس بال و پر به چشم می خورد. انگیزه درد سینه در‌این اشخاص ضربات مکرر و شکستگی های ریز در تاثیر استرس ناشی از ورزش و کار زیاد بدنی میباشد. این بیماری که به آن شکستگی استرسی (Stress Fractures) هم گفته میشود ، می‌تواند در اشخاص غیر ورزش کار ، در تاثیر پوکی استخوان و کمبود ویتامین D3 هم ساخت خواهد شد.

کانسرها
سرطانهای گوناگون تن به ویژه سرطان پستان و ریه در پروسه توسعه یافته خویش به استخوان های قفسه سینه متاستاز میدهند و دردهای شدیدی در‌این ناحیه ساخت و ساز می نمایند. تومورهای خویش استخوان در‌این حوزه‌ مانند "میلوم مولتیپل" هم میتوانند دردهای استخوانی ساخت کنند.

حمله سلولهای داسی صورت (Sickle Cell Crisis)
در عده ای که گلبول های قرمز‌رنگ داسی صورت دارا‌هستند ، تجمع این سلولها در درون عروق ریز میتواند به ایسکمی و نکروز خرد موضعی گردد که با دردهای شدید نقطه ای همدم میباشد. این درد معمولا سریعا برطرف می‌گردد و میتواند در روزهای آینده تکرار شود.

درد ناشی از بیماری های کتف و ردیف فقرات گردنی
عده ای که آرتروز کامل کتف یا این که مفاصل مهره های گردنی دارا هستند ، با حرکات دست و گردن مبتلا تشدید درد در به عبارتی محل می‌شوند. درین بیماران مکررا اسپاسم عضلانی موضعی و درد ناشی از آرتروز به نواحی بالای قفسه سینه منتشر می‌گردد و بیماران درد کتف یا این که گردن را هم زمان در نزدیکی کامل کتف و بالای قفسه سینه هم شم می نمایند.

نکته:دردهای موضعی دیواره قفسه سینه بسیار شایع میباشند. این دردها معمولا علل خوش خیم دارا هستند و به طور دردهای موضعی در جدار قفسه سینه که با فشردن یا این که با تکان تشدید میگردند ، بروز میکنند.
علایم ناشی از آمبولی ریه
آمبولی ریه (Pulmonary Embolism, PE) یک بیماری وخیم میباشد که در آن به طور ناگهانی قسمتی از عروق ریه مسدود می گردد و به جهت نرسیدن خون به آن ، فعالیت تصفیه خون از گازهای مصرفی مانند دی اکسیدکربن و تحیل اکسیژن به آن ، شکل نمی گیرد.

آمبولی ریه مثلا بیماری هایی میباشد که یک نشانه معین و واحد ندارد بلکه بسته به وسعت لخته خون که در ریه گیر کرده و مقدار بافت ریه ای که از فعالیت افتاده میباشد ، میتواند از یک بیماری بی نشانه تا بروز علایم شدید و ناگهانی -که ممکن میباشد به مرگ ناگهانی هم بینجامد- خویش را آرم دهد.

علاوه از شدت علایم نوع علایمی که با آمبولی ریه ، بروز می نماید هم مختلف میباشد. بعضی از بیماران با گروه ای از علایم مراجعه می نمایند که برای بیماری آمبولی ریه بسیار تیپیک بوده و تشخیص آمبولی ریه را قطعی می نماید.در حالیکه برخی دیگر با علایم غیراختصاصی و آتیپیک مراجعه می نمایند و موردنیاز میباشد تستها و رسیدگی های بیشتری برای تشخیص آمبولی ریه شکل بگیرد.

در کنار علایم مریض ، ظن بالینی دکتر هم برای تشخیص آمبولی ریه ضروری میباشد. به ویژه در وضعیت آتیپیک و غیراختصاصی تجارب دکتر و اینکه به اندیشه بیماری آمبولی ریه باشد ، بسیار اصلی میباشد.

علایم ناشی از آمبولی ریه
معمول ترین غم ناشی از آمبولی ریه ، تنگی نفس میباشد. این تنگی نفس به طور ناگهانی ساخت میشود. بیماران به‌دنبال آمبولی ریه شم کمبود نفس و تقلا برای نفس کشیدن دارا هستند.

دومی نشانه ناشی از آمبولی ریه ، درد قفسه سینه میباشد. درد سینه ناشی از آمبولی معمولا "پلورتیک" میباشد ؛ یعنی با دم و بازدم و با تغییر تحول پوزیشن مریض عوض می شود. این درد برخلاف درد سینه ناشی از سکته قلبی ، شرایط نوک تیز و خنجری داراست و به مکان جناغ سینه بر روی جدار قفسه سینه شم میشود.

بقیه علایم ناشی از آمبولی ریه عبارتند از:

درد در ساق یا این که ران پا (تحت عنوان علامتی از لخته خون در پا DVT)
طپش قلب و ضربان قلب بالا
بی قراری و اضطراب
خلط خونی و سرفه های دربردارنده لخته خون
کاهش سطح هوشیاری و سنکوپ
در کنار علایم مریض مورد اصلی دیگری که به تشخیص یاری می نماید؛ گستردن اکنون مریض از بیماری ها یا این که قوانینی میباشد که میتواند بستر ساز و استدلال پیدایش آمبولی ریه باشد ، مانند:

جراحی در یک ماه پیشین به ویژه جراحی حیطه لگن و ران
سوابق ضربه هنگفت و تروما در یک ماه پیشین
گچ دریافت کردن یا این که بی حرکتی در سه دیروز
حاملگی یا این که وضع حمل اخیر
مصرف قرص های پرهیز از حاملگی یا این که داروهای هورمونی مانند تاموکسیفن
داشتن سرطان و بدخیمی
وجود هرمورد از اینها در کنار علایم فوق قویا به عایدی تشخیص آمبولی ریه میباشد.

در شکل داشتن علایم حمله قلبی ، چه بایستی کرد؟
تا 50 سال گذشته متداول ترین بیماری آدم ها ، بیماری های عفونی بود. تعداد متعددی از کودک ها از اسهال و استفراغ فوت می شدند و خیل‌عظیم بیماری های عفونی مانند سل ، دیفتری ، وبا و حصبه سبب ساز گردیده بود تا معدل سال های معاش اشخاص جامعه از 50 سال بالاتر نرود. بعد بود که با کشف آنتی بیوتیک های متفاوت و ساخت سیستم های بهداشتی ، به‌تدریج از معیار بیماری های عفونی کاسته شد و معدل قدمت انسانها ارتقا یافت. ارتقاء سن ، تغییر و تحول نحوه های معاش از کشاورزی به صنعتی و مدل معاش ماشینی تمامی سبب ساز به پیدایش نوع جدیدی از بیماری ها شد که به بیماری های متابلیک و غیر واگیر‌دار دارای شهرت می‌باشند مانند بیماری های مفصلی و آرتروز ، دیابت ، فشارخون متخصص قلب  بالا و جربی خون بالا.

سردسته این بیماری ها ، بیماری های قلب و عروق میباشد. اکنون همه گیرترین بیماری انسانها و رایج ترین انگیزه مرگ و میر و ناتوانی انسانها ، بیماری های قلب و عروق میباشد که در مرکز آن‌ها بیماری های مرتبط با عروق قلب و تنگی آنان جای دارد. لذا ضروری میباشد همگی انسانها با علایم همه گیرترین بیماری مهلک انسانها که به عبارتی حمله خراب قلبی میباشد ، آشنا باشند.
علایم و علامت های حمله قلبی
علایم و نشان های حمله قلبی در اشخاص متفاوت متعدد میباشد. برخی از اشخاص حتی میتوانند به طور کامل فارغ از نماد باشند یا علایم خفیف و گذرایی را حس نمایند.

مرسوم ترین علایم حمله قلبی عبارتند از:
1- درد قفسه سینه
درد سینه در حمله خراب قلبی قادر است یک یا این که تعدادی گزینه از علایم تحت را داشته باشد:

شدت درد: درد سینه در اکثر اوقات موردها شدید میباشد و مریض حس غم می نماید ، اگرچه در برخی از اشخاص قادر است خفیف هم باشد.
محل درد سینه: بیشترین محل شم درد سینه ، منطقه پشت جناغ قفسه سینه میباشد و درد معمولا به حوزه‌ گردن ، کتف چپ و پشت قفسه سینه تکثیر پیدا می نماید. ولی احتمال تکثیر درد به دست چپ و حیطه بالای شکم هم وجود داراست که در امر نهایی با درد معده نادرست می گردد. بعضا از بیماران به مکان درد ، شم فشار شدید ، سنگینی ، داغ شدن یا این که مچاله شدن قلب را در قفسه سینه بیان می نمایند.
درد سینه در هر قوانینی میتواند تولید گردد ، هم در هم اکنون استراحت و خواب ، هم در وضعیت عمل بدنی و فعالیت. در‌این فی مابین بعضی از موقعیت میتوانند موجب استارت یا این که تشدید علایم شوند مانند عصبانیت و استرس وخیم ، شغل بدنی هنگفت ، تناول کردن غذای چرب و زیاد و کشیدن سیگار.
درد سینه در حمله خراب قلبی با تغییر‌و تحول پوزیشن و با استراحت عالی نمیشود.
اگرچه ارتفاع بازه زمانی درد سینه در بعضی از اشخاص قادر است کوتاه و زود گذر باشد البته در اکثر وقت ها بیماران درد سینه زمان بر بوده و تا گشودن رگ در گیر ادامه پیدا می نماید.
2- تنگی نفس: در بیماران با حمله قلبی ، هم‌زمان با درد سینه یا این که سوای آن ساخت و ساز می‌گردد. تنگی نفس به طور شم گرسنگی هوا و ذیل نرفتن هوا در قفسه سینه بیان می‌گردد.
3- تعریق: عرق سرد در حیطه پیشانی و پشت قفسه سینه ، هم پا با رنگ پریدگی مریض ، در حمله وخیم قلبی شایع میباشد.
4- موقعیت تهوع یا این که استفراغ ناگهانی
5- بیهوش شدن و افتادن بر روی زمین و
6- بروز حمله وخیم قلبی با ایست قلبی و مرگ ناگهانی
در برخی مورد ها علایم خفیف خیس بوده یا این که به مکان قفسه سینه ، علائم حمله قلبی ممکن میباشد در کمر ، کتف ها ، گردن ، بازوها یا این که معده خویش را نشانه دهد. برخی از اشخاص حمله قلبی را به طور شم سوزش راز دل را تجربیات می نمایند.

گاهی اوقات علائم حمله قلبی به هیچ وجه نیست و فرد در گیر هیچ سیرتکامل علایمی را بیان نمی نماید. این شرایط در اشخاص مسن ، اشخاص دیابتی و بیماران با فشارخون بالا ، بیشتر مشهود است. در بعضی از مورد ها هم علایم مریض چنان ناچیز میباشد که کسانی که آنان را تجربیات می نمایند ، آن‌ها‌را به بیماری های دیگری نسبت می‌دهند لذا پیرو تشخیص یا این که معالجه حمله قلبی هم نمی پروسه. به‌این سیرتکامل مورد ها "حمله قلبی فراموش گردیده"(Neglected Heart Attack) یا این که "حمله قلبی نادیده گرفته گردیده" گفته میشود و این بیماران احتمال داراست با علایم ایست قلبی ناگهانی یا این که نارسایی قلب توسعه یافته در تاثیر حمله خراب قلبی کشف نشده به دکتر مراجعه کنند.



عوارض حمله وخیم قلبی
حمله وخیم و سکته قلبی بیماری هایی می‌باشند که عوارض آنان ، اساسی خیس از خویش بیماری و معالجه انسداد عروق قلبی میباشد. عوارض حمله قلبی معمولا به طور وخیم و ناگهانی تولید گردیده و می‌توانند به مرگ انسانها سبب ساز بشوند و عبارتند از:

1- نارسایی خراب قلبی: در صورتی‌که ترازو عضله قلبی که در جریان حمله وخیم ، مبتلا کمبود خون می‌شود و ایسکمی پیدا می نماید ، به حد کافی عظیم باشد ، حمله قلبی قادر است سبب ساخت‌و‌ساز نارسایی قلب خراب گردد که در آن مریض مبتلا تنگی نفس شدید ، فشار خون تحت ، سبکی رمز یا این که سنکوپ میشود. در‌صورتی‌که جریان خون تخت‌گاز در قلب احیا نشود ، این پیامدهای فیزیولوژیکی می‌توانند موجب جراحت مغز و بقیه اعضای تن گردیده و مهلک باشند.
2- نقص‌ ریتم قلب: ضمن این ، در هنگام حمله خراب قلبی ، عضله مجروح قادر است به طور غیر طبیعی ، جریان الکتریکی در قلب ساخت و ساز کند. این مدار الکتریکی تازه ، با مدار طبیعی ساخت و ساز ضربان قلب تداخل می نماید. این تداخل ضربان قلب می‌تواند هم سبب به از میان رفتن ضربان منظم و طبیعی قلب و ایست قلبی خواهد شد و هم سبب ساز ساخت‌و‌ساز ضربان قلب بسیار بالایی خواهد شد که تحت عنوان فیبریلاسیون بطنی شناخته می‌شود (V-fib) . فیبریلاسیون بطنی معمولاً در شرایطی که که شخص زیر نگهداری پزشکی باشد ، به صورت مؤثر با احیای قلب و شوک قلبی ، قابل معالجه میباشد. در شکل عدم معالجه ، V-fib در حین چندین ساعت اولیه حمله قلبی سبب به ایست قلبی و مرگ میگردد.
3- دیگر عوارض: غیر از دو آیتم نام برده ، حمله وخیم قلبی میتواند سبب به پاره گی حفرات و ماهیچه‌ها قلبی ، تشکیل لخته خون در قلب و تکثیر آن در تن ، سکته مغزی و آریتمی های متفاوت قلبی هم بشود که هر مورد از آنان در شکل عدم معالجه میتوانند به عوارض بازگشت ناپذیر و حتی مرگ سبب شوند.
معالجه حمله خراب قلبی
صرفا شیوه معالجه سکته قلبی ، مفتوح کردن رگ مسدود گردیده‌است. بیشتر سکته ها و هجوم ها قلبی زمانی واقعه می‌افتند که جریان خون عضله قلب که از روش رگهای خون رسانی کننده به قلب (عروق کرونر) اعمال میشود ، به طور ناگهانی انقطاع گردد. رایج ترین انگیزه انسداد کرونر قلب ، تشکیل لخته خون باطن آنان میباشد.

سلول های قلبی فاقد هرگونه ذخیره غذایی میباشند و حدودا تک تک نیاز غذایی خویش را به طور بدون واسطه از جریان خون درون کرونرهای قلب اخذ می نمایند. با انقطاع ناگهانی جریان خون کارایی سلول های قلبی فورا مختل می‌گردد و سلول های ناحیه ایسکمی تلاش خویش را از دست می‌دهند و در گیر تغییراتی در صورت و ساختار خویش می‌شوند. چنانچه انسداد کرونر فعلا بوده و جریان خون مجددا برقرار گردد ، سلول های قلب می‌توانند پس از یک عصر وقفه کوتاه ، خویش را بازیابی کرده و به وضعیت معاش و انقباض قبل برگردند. برعکس درصورتی که جریان خون برقرار نشود و ایسکمی قلب ارتفاع بکشد ، سلول های قلبی در تاثیر نرسیدن اکسیژن و مواد غذایی از میان خواهند رفت. این مرگ سلولی معمولا دایمی بوده و می‌تواند عوارض حادی مانند نارسایی شدید قلبی و آریتمی های مرگ آور قلبی را بوجود آورد.

مجال در معالجه حمله قلبی بسیار اصلی میباشد. با سپری شد هر دقیقه و ساعت از انسداد رگ قلبی ، سلول های بیشتر و بیشتری از فی مابین می‌روند و خطر نارسایی قلب و آریتمی های مرگ آور ارتقا پیدا می نماید.

در‌صورتی‌که رگ قلبی در ساعت های اول گشوده خواهد شد ، قلب دستکم زخم را خواهد روئت کرد اما در شرایطی که معالجه حمله خراب قلبی بیشتراز 6 تا 12 ساعت به تانی افتد ، شاید نتوان دیگر عضله‌ها قلب را نجات بخشید.

در بیماران با سکته وخیم قلبی ، هر دقیقه تعقل در معالجه منجر از در بین رفتن سلول های بیشتر قلبی و ارتقا عوارض ناشی از بیماری شود.

سی تی آنژیوگرافی قلب:
این آزمایش اصولا به عبارتی سی تی نسخه برداری قلب میباشد با این تفاوت که در طول اعمال سی تی کپی ، ماده حاجب رادیولوژی از روش رگ دست تزریق میشود و بعداز یک سری ثانیه که ماده حاجب به عروق قلب میرسد تصاویر سی تی نسخه برداری از قلب گرفته می‌گردد. در‌این نحوه ترازو رسوب کلسیم در دیواره عروق کرونر قابل مشاهده میباشد. رسوب کلسیم در جدار عروق قلب علامت دهنده بیماری آن‌ها و پلاک های چربی دیواره رگ میباشد. هم اینگونه در سی تی آنژیوگرافی با استعمال از قابل انعطاف افزارهای کامپیوتری می اقتدار بخش های داخلی عروق قلب را مرمت کرده و در‌حالتی که تنگی در آنان وجود داشته باشد ، آن را روءیت کرد. اما بیشترین به کارگیری از سی تی آنژیوگرافی برای رد کردن وجود بیماری قلبی در مواقعی میباشد که‌این آزمایش نرمال گزارش میگردد. متاسفانه مورد ها مثبت کاذب سی تی آنژیوگرافی زیاد بوده و بیشتر مورد ها مثبت این آزمایش احتیاج به ایفا آنژیوگرافی عروق کرونر و پذیرش تشخیص متخصص قلب  داراست.

آنژیوگرافی عروق کرونر:
از این طریق معمولا بعداز ایفا آزمایش های تشخیصی که در صدر بیان شد به کارگیری می‌گردد. در‌حالتی که بعداز جاری ساختن آزمایش های تشخیصی غیرتهاجمی نخستین ، سود آزمایش نماد دهنده تنگی اصلی در عروق کرونر قلب بود ، برای پذیرش تشخیص و گزینش طریق درمانی موردنیاز میباشد آنژیوگرافی عروق کرونر صورت پذیرد. اما در بعضا از بیماران آنژیوگرافی قلب از آغاز و فارغ از اعمال آزمایش های مذکور در ابتدا ایفا می‌شود مانند:

عده ای که علایم قلبی شدید دارا‌هستند.
کسانی که با معالجه دارویی ، علایم آن ها ادامه پیدا می نماید.
کسانی که در اکوی قلب آن‌ها شواهد نارسایی قلب مشاهده می شود.
اشخاصی که سوابق جراحی قلب گشوده یا این که آنژیوپلاستی با استنت یا این که بالون دارا هستند.
معالجه آنژین قلبی
معالجه آنژین قلبی به انگیزه آن بستگی داراست. اگرچه شایعترین انگیزه آن تنگی عروق کرونر میباشد البته اصلاح حالت که سبب ساز به تشدید علایم می‌شوند می‌تواند در کاهش درد قلبی نقش بسزایی داشته باشد. مانند معالجه معدود خونی ، در دست گرفتن فشارخون بالا ، معالجه بقیه بیماریهای قلبی مانند نارسایی قلب و بیماری روزنه های قلب.

او‌لین گام در معالجه آنژین قلبی ناشی از تنگی عروق کرونر تغییر تحول روش معاش میباشد. روش معاش خطا یکی‌از مهم ترین دست اندرکاران اثر گذار در ساخت و ساز و تشدید علایم تنگی عروق کرونر میباشد و اصلاح آن قادر است نقش مهمی در بهبود بیماری و آنژین قلب داشته باشد. تغییراتی مانند:

جدا مصرف سیگار
کاهش وزن در شکل بالا بودن آن و وصال به وزن سلامت
بهبود طرز های تغذیه ای و مصرف غذاهای تندرست برای قلب
اجرا حرکات و فعالیتهای بدنی. در خصوص آغاز به ورزش و اجرا کار های بدنی موردنیاز میباشد قطعا پیش از آن با پزشک معالج خویش مشورت کردن فرمائید. مورد نیاز میباشد شما اپلیکیشن ورزشی در دست گرفتن گردیده و متناسب با شدت علایم قلبی خویش داشته باشید و شاید در روند نخستین دکتر شما قصد به ایفا آزمایش ورزش و سفارش سطح مطلوب از کار برای شما داشته باشد.
مبادرت آجل به کارگیری از دارو میباشد. از داروها می اقتدار برای کاهش علایم آنژین قلبی ، پیشگیری از ساخت‌و‌ساز سکته وخیم قلبی و کاهش عوارض تنگی عروق کرونر بهره برد. مصرف برخی از داروها مانند آسپیرین و داروهای استاتینی در اکثر وقت ها بیماران با علایم آنژین ضروری میباشد. در کنار این ها می قدرت از داروهای بتابلوکر ، کلسیم بلوکر و نیتراتها برای کاهش علایم آنژین بهره برد.

در مواقعی که علایم مریض به معالجه دارویی جواب ندهد یا این که تغییرات پرخطری در تستهای انجام یافته چشم خواهد شد مورد نیاز میباشد مریض زیر آنژیوگرافی عروق قلبی قرار بگیرد و براساس نوع و شدت زد خورد عروق قلبی از آنژیوپلاستی یا این که جراحی قلب برای کاهش علایم مریض و معدود کردن از خطر هجوم ها قلبی در آتی استفاده کرد.
لطفا به پیشنهاد های تحت کار فرمائید:

در صورتی‌که علایم آنژین قلبی دارید یا این که علایم یاروهمدم با آن را دارید مطلقا به دکتر رجوع‌نمایید. به ویژه چنانچه کارداران خطر قلبی مانند دیابت یا این که چربی خون بالا دارید.
در شرایطی که شما به جهت آنژین قلبی زیر معالجه میباشید ، هرگونه تعییر علایم مانند ارتقا شدت یا این که چگونگی درد سینه را به دکتر خویش اگاهی دهید.
آشنا بودن به علایم بیماری و معالجه های آنژین قلبی ، میتواند در فرآیند تشخیص و معالجه تنگی عروق کرونر بسیار امداد کننده باشد.
تفاوت حمله پانیک با حمله قلبی چیست؟
هنگامی که شما در گیر تپش قلب، حس فشار و درد در قفسه سینه و تنگی نفس میشوید، ناخودآگاه نوعی نگرانی و اضطراب از بیماری قلبی و سکته قلبی در شما تولید میگردد. در این صورت افتراق اینکه شما مبتلا حمله قلبی گردیده اید یااینکه موضوعی نادر التفات خیس از سکته قلبی دارید، بسیار اساسیّ میباشد برای اینکه تأخیر در نظارت و معالجه حمله ها قلبی قادر است بسیار خطرناک باشد.

حمله پانیک یک کدام از مواقعی میباشد که قادر است علایم سکته قلبی را پیروی کند. اکثری از علایم و نماد های حمله قلبی و حمله پانیک شبیه هم میباشند و بخش اعظمی از اشخاص در تشخیص این دو در گیر نادرست می‌شوند.

درین نوشته کوشش داریم به علایم و آرم های این دو آیتم بپردازیم.
حمله قلبی
حمله قلبی در تاثیر انسداد عروق کرونر قلب ساخت و ساز می‌شود. علایم حمله قلبی بصورت ناگهانی و یکباره ساخت‌و‌ساز می شوند و شایعترین نشانه حس فشار و درد سوزشی در حوزه‌ پشت قفسه سینه میباشد. البتّه علایم دیگری مانند حس تنگی نفس، درد حوزه‌ پشت و گردن، تهوع و استفراغ، سرگیجه و ضعف هم میتوانند ساخت و ساز شوند که‌این نوع از علایم در خانمها بیشتر بروز می نمایند.

این علایم در طول حمله قلبی چشم می‌شوند:

درد و فشار بر روی سینه به ویژه پشت جناق سینه
درد سینه با تکثیر به گردن، کتف ها و پشت
تنگی نفس
شم سبکی رمز و سرگیجه
خستگی و ضعف
حس در حدود مردن
تهوّع و استفراغ
تعریق
تپش قلب
ریسک فاکتورها و عامل ها بستر ساز برای حمله قلبی عبارتند از:

مصرف سیگار و دخانیّات

فشارخون بالا

دیابت قندی

چربی خون بالا

در حالتی‌که فرد یکی از یا این که بیشتر از این عامل ها خطر را داشته باشد احتمال زیاد وجود داراست که درد قفسه سینه و علایم او از مسایل قلبی و حمله قلبی باشد.

حمله خراب قلبی و علل آن
کارایی قلب در تن به طوری میباشد که در هر لحظه و در هر ضربان قلب که کمتر از یک ثانیه ارتفاع می‌کشد ، بایستی نیاز تن و مغز را به خون برآورده سازد. خلل در شغل طبیعی قلب حتی برای لحظاتی اندک هم میتواند باعث به نرسیدن خون به مغز ، سایر اعضای تن ، افت فشار خون از در میان رفتن هوشیاری و جراحت سلول های سراسر  متخصص قلب تن بشود.

به جهت این که تندرست همگی عنصرها درون قلب اعم از رگ های قلب ، روزنه ها ، سیستم هدایت الکتریکی قلب و عروق تعالی متصل به قلب مانند آئورت و شریان ریوی برای کارکرد طبیعی قلب و سیستم گردش خون ضروری میباشد ، لذا جراحت ناکهانی هریک از این نصیب ها میتواند به حمله وخیم قلبی باعث گردد.
علایم حمله خراب قلبی
"حمله وخیم قلبی" (Heart Attack) ، در معنای نقص‌ در همت هریک از بخش های گوناگون قلب میباشد که موجب میشود سیستم گردش خون مبتلا انواع گردیده و وظایف خویش را به صحت اعمال ندهد. این انواع در شغل قلب خویش را به طور علایمی مانند :

درد قفسه سینه
شم فشار و سوزش بر روی قلب
تنگی نفس
بی قراری و اضطراب شدید
عرق سرد
تهوع و استفراغ
افت شدید فشارخون
ضعف و بیحالی مفرط
و تلف کردن هوشیاری علامت میدهد.
این ها علایمی میباشند که در حالتی که شخصی یک یا این که یکسری گزینه از آنها‌را داشت ، بایستی در اولی مجال از نگاه حمله قلبی گزینه رسیدگی قرار گیرد.

علل حمله قلبی وخیم
علل شایع هجوم ها وخیم قلبی عبارتند از:
انسداد وخیم کرونری (Acute Coronary Syndrome, ACS)
دایسکشن شریان آئورت
آمبولی ریه
پریکاردیت وخیم
میوکاردیت وخیم
آریتمی های قلب
بیماری وخیم روزنه های قلب
1- انسداد عروق قلب - سندرم وخیم کرونر
فی مابین انگیزه های حمله قلبی خراب ، انسداد ناگهانی عروق کرونر قلب "سندرم خراب کرونری" (Acute Coronary Syndrome, ACS) بسیار شایع خیس از سایر موردها میباشد به گونه ای که امروزه بیشتر اشخاص "حمله قلبی وخیم" را هم اندازه "سکته قلبی وخیم" در لحاظ میگیرند.

بیشتر سکته ها و هجوم ها قلبی زمانی حادثه می‌افتند که جریان خون عضله قلب که از روش رگهای خون رسانی کننده به قلب (عروق کرونر) اجرا می‌گردد ، به طور ناگهانی انقطاع گردد. رایج ترین انگیزه انسداد کرونر قلب ، تشکیل لخته خون درون آنان میباشد. رسوب چربی خون در جدار رگهای قلب موجب بوجود داخل شدن برجستگی های خرد و بزرگی در رگ میگردد که به آنان "پلاک آتروسکلروزی" (Plaque) اطلاق می‌شود. این پلاک های مملو از چربی در وضعیت خاصی پاره میگردند. پاره‌گی پلاک سبب ساز ساخت سازوکار لخته شدن در عروق میگردد و منجر می‌شود لخته خون تشکیل خواهد شد و جریان خون را مسدود نماید. در حالتی‌که انسداد به اندازه کافی شدید باشد ، عضله قلبی که از رگ مسدود گردیده خون اخذ می نماید ، مجروح و استارت به مردن می نماید. علایم ناشی از حمله قلبی به جهت زخم به عضله قلبی و حیف کردن سعی آنان میباشد.

انگیزه پاره شدن پلاک های چربی مشخص و معلوم وجود ندارد. اگرچه پلاک های چربی بزرگتر ، بیشتر احتمال داراست که پاره بشوند اما هر پلاکی و در هر حدی از تنگی ، احتمال داراست که به طور ناگهانی مصدوم و موجب به وجود وارد شدن لخته خون باطن عروق کرونر و حمله قلبی گردد. برای همین میباشد که احتمال دارااست اشخاص سوای هیچ سیرتکامل علامتی از قبلی و حتی با وجود آزمایش ورزش یا این که کپی هسته ای قلب ، در گیر حمله ناگهانی قلبی شوند.

پلاک چربی که احتمال بالایی برای پاره شدن دارااست را اصطلاحا "پلاک مستعد" یا این که (Vulnerable) می‌گویند. عواملی که می‌توانند پلاک چربی خون را مساعد پاره‌گی نمایند ، عبارتند از:

استرس های روحی شدید
اجرا عمل بدنی شدید و دشوار ، به ویژه سوای شایستگی بدنی مطلوب
عصبانیت و خشمگین شدن
مصرف غذای هنگفت و پرچرب
دود سیگار
آلودگی هوا
هر سیرتکامل التهاب و بیماری التهابی در تن
پس اکثری از اشخاص ، حتی سوای تنگی شدید عروق قلبی در معرض تهاجم ها قلبی می‌باشند لذا اشخاصی که در گیر پدیده رسوب چربی در جدار عروق می باشند -حتی‌د‌ر روند بی آرم بودن- بایستی برای پیشگیری از احتمال هجوم ها قلبی ، با حیث دکتر معالج ذیل معالجه مطلوب باشند.

غیر از پلاک های چربی و پاره شدن آن‌ها ، علل دیگری هم برای بیماری وخیم کرونری وجود داراست که سرایت نسبتا یه خرده دارا‌هستند. مانند اسپاسم شدید عروق کرونر ، پاره شدن ناگهانی دیواره رگ قلبی ، آمبولی لخته خون از روزنه ها یا این که حفرات قلب به باطن رگ خونی ، التهاب و آرتریت عروق کرونر و تعدادی انگیزه معدود دیگر.

دایسکشن آئورت2- دایسکشن آئورت (Aortic Dissection) :
درین بیماری دیواره شریان آئورت به طور ناگهانی از هم شکافته و خون وارد فضای ساخت‌و‌ساز گردیده در دیواره آئورت می‌گردد. فشار بالای شریان آئورت موجب میگردد تا خون با فشار در دیواره آئورت به جلو جنبش نماید و شاخه های اساسی شریانی که از آئورت غیروابسته میشوند را ببندد.

پاره شدن جدار آئورت درد بسیار شدید و ناگهانی بر روی منطقه مجروح ساخت و ساز می نماید و بیماران با این نوع از حمله قلبی خراب ، عموما با درد بسیار شدید در جلوی قفسه سینه که به گردن و پشت نشر پیدا می نماید ، مراجعه می نمایند.

در کنار درد شدید ، انسداد شاخه های شریانی که از آئورت جداگانه می‌شوند ، می‌تواند موجب ایسکمی وخیم در دستها ، عروق گردن و مغز ، عروق معده و روده و همگی ها هم بشود.

این بیماری در اشخاص با فشارخون بالا به ویژه در شرایطی‌که بهتر معالجه نشده باشد ، اشخاص با بیماری قضیه ای شریان آئورت مانند مارفان و کسانی که پیش از این جراحی روزنه یا این که شریان آئورت داشته اند ، بیشتر مشاهده میشود. دایسکشن آئورت یکی اورژانس های پزشکی بوده و احتیاج به معالجه فوری داراست.

3- آمبولی ریه:
وریدهای پا ، محل قابل قبولی برای تشکیل لخته خون می باشند برای اینکه سرعت جریان خون در‌این رگها آرام میباشد و این دستور در کنار مسایل ژنتیکی و هورمونی می‌تواند به لخته بسته خون سبب ساز گردد. لخته های باطن وریدهای پا در برخی مورد ها (تا 50 درصد) کنده گردیده و در عروق ریه گیر می نمایند. انسداد عروق ریه می‌تواند به کاهش کوشش ریه در اکسیژن رسانی مطلوب به تن باعث خواهد شد.

آمبولی ریهعلایم آمبولی ریه به طور کامل به اندازه لخته خون آمبولی گردیده متعلق میباشد:

آمبولی های خرد ، علایم قابل تحملی مانند درد قفسه سینه ، تنگی نفس زود گذر ، طپش قلب و در مواقعی سرفه های دربردارنده خلط خونی ساخت می نمایند.

آمبولی های گران قدر ریوی به جهت مسدود کردن بخش بزرگی از عروق ریوی ، علایم شدیدتر و اصلی تری دارا هستند مانند تنگی نفس شدید ، ارتقاء ناگهانی فشار شریان ریوی ، درد و حس فشار بر روی قفسه سینه ، کاهش سطح هوشیاری و سنکوپ.

اشخاص پیش کسوت خانوادگی لخته خون ، اشخاص مسن ، بیمارانی که در یک ماه پیشین شغل جراحی به ویژه کار ارتوپدی اعمال داده اند ، اشخاص با بی حرکتی بیشتراز سه روز و اشخاص با بدخیمی و سرطان در معرض خطر لخته های خون پا (DVT) و آمبولی ریه می‌باشند.

عامل ها قضیه‌ساز دایسکشن
بعضا از بیماریها و موقعیت بالینی می‌باشند که اشخاص را مستعدّ پاره گی یا این که دایسکشن آئورت می نمایند. احتمال بروز بیماری در جامعه زیاد بالا وجود ندارد و هر سال چیزی نزدیک به ۸ تا ۱۰ نفر در هر صدهزار نفر جمعیّت به‌این بیماری در گیر میشوند، با این حالا بعضی از اشخاص شایستگی بیشتری برای ابتلا به‌این بیماری دارا‌هستند.  متخصص قلب برای مثال:

اشخاص با فشار خون بالا: بویژه در کسانی که فشارخون در دست گرفتن نشده دارا هستند. اشخاص با فشارخون بالا بسیار بیشتر از بقیّه اشخاص احتمال دارااست به پاره شدن آئورت دچار شوند. در دست گرفتن ظریف و منظّم فشارخون بالا می‌تواند جلوی بخش اعظمی از خملات قلبی و عروقی را بگیرد.

سوابق فامیلی: اشخاصی که در فامیل سکو یک یا این که سکو دو آن‌ها سوابق دایسکشن آئورت وجود داراست، به احتمال بیشتری از بقیّه اشخاص احتمال دارااست به دایسکشن آئورت دچار شوند.

سندرم مارفان: درین سندرم که منشأ ژنتیکی و فامیلی هم دارااست، قد اشخاص بصورت غیرطبیعی رفیعتر از اشخاص دیگر میباشد و بلندی قد بیشتر در بالاتنه و دستها میباشد. این اشخاص به طور همزمان در‌رفتگی لنز دیده، دیسک کمر و بیماریهای قلبی هم دارا هستند. اشخاص با سندرم مارفان و بیماریهای شبیه مانند اهلرز-دانلوس با احتمال بسیار بیشتری از اشخاص معمولی در گیر دایسکشن آئورت می گردند.

سوابق بیماری آئورت: اشخاصی که آنوریسم و گشادی آئورت دارا‌هستند، عده ای که سوابق ردوبدل روزنه آئورت و ویرایش آئورت دارا‌هستند هم آمادگی بیشتری از بقیّه برای ابتلا به دایسکشن آئورت دارا هستند.

روزنه آئورت دولتی: اشخاص با این بیماری مستعدّ دایسکشن آئورت و همینطور بیماریهای روزنه آئورت می باشند.

مصرف موادّ محرّک: به کار گیری از موادّ محرّک مانند کوکائین، اکس و شیشه میتوانند موجب دایسکشن آئورت حتّی در اشخاص نرمال شوند.

تروما و ضربه: افتادن از طول، پرش از بلندی، تصادف با اتومبیل یا این که موتورسیکلت می‌توانند با ساخت حرکات رفت و رجوع در آئورت موجب پاره شدن آن بشوند. حبس نفس شدید مانند آنچه که در هل دادن ماشین، برداشتن اجسام هنگفت یا این که در طی اجبار زدن اتّفاق می افتد هم می‌توانند موجب پاره‌گی آئورت شوند.

عوارض و خطرها بیماری
پاره گی آئورت یکی مهم‌ترین بیماریهای قلب و عروق میباشد و اهمیّت آن هم بدلیل مرگ آور بودن آن میباشد. این بیماری داده های عددی مرگ و میر و عوارض متعددی دارااست بطوریکه در شکل عدم معالجه در روز ویّل تا ۲۵ درصد و در هفته ویّل تا ۵۰ درصد اشخاص با دایسکشن آئورت فوت میگردند. به جهت مرگ و میر و عوارض بالای این بیماری شناخت با علایم و علل موضوع‌ساز دایسکشن آئورت بسیار دورازشوخی میباشد.

به غیر از مرگ و میر، دایسکشن آئورت با عوارض متعددی هم همدم میباشد. به جهت پاره شدن دیواره رگ به طور تقریبً هر شاخه عروقی که در مسیر دایسکشن باشد، همت خویش را از دست میدهد. عوارضی مانند سکته مغزی، انسداد عروق شکم، انسداد عروق نخاعی و فلج پا از عوارض اصلیّ دایسکشن آورت میباشند.

گونه های دایسکشن آئورت
بیماری دایسکشن آئورت گونه های مختلفی دارااست و به طریق های متفاوت براساس شدّت و حجم تضارب، تقسیم می‌گردد. مهم‌ترین نوع تقسیم بندی دایسکشن آئورت به دو تیپ A و B میباشد. در انواعی از دایسکشن آئورت که آذورت رو به بالا یا این که بخش ابتدایی آذورت مشغول باشد، معیار بروز عوارض و مرگ و میر به شدّت بالا میباشد که به‌این نوع تیپ A گفته می‌شود. در تیپ B دایشکشن آئورت پاره گی رگ در قست روبه پایین آئورت روی می‌دهد که به طور طبیعیً با عوارض و مرگ و میر کمتری همدم میباشد.

غیر از محل زد خورد در آئورت شدّت بیماری هم گوناگون میباشد و بر این مبنا انواعی از دایسکشن بصورت کلاسیک، خون ریزی جدار آئورت IMH و زخمهای آئورت نفوذی PAU هم تمجید گردیده‌اند.

تشخیص دایسکشن آئورت
برای تشخیص دایسکشن آئورت از روشهای مختلفی می قدرت بهره برد. روشهای تشخیص مانند اکوی قلب، اکو از خط مش مری، سی تی کپی، MRI و آنژیوگرافی را می قدرت برای تشخیص دایسکشن آئورت به کار گرفت. با اینحال شایسته ترین و امداد کننده ترین طرز تشخیص دایسکشن آئورت ایفا سی تی کپی با تزریق ماده حاجب میباشد. در‌این شیوه می اقتدار تمام ارتفاع آئورت را روءیت کرد و از دامنه توسعه بیماری و عوارض آن آگاه شد. همینطور استعمال از این نحوه می‌تواند به تعیین طرز معالجه دایسکشن آئورت هم یاری کند.

معالجه دایسکشن آئورت
دایسکشن آئورت جزو اورژانس های پزشکی میباشد و احتیاج به تشخیص و معالجه سریع و به موقع داراست.

او‌لین و مهم‌ترین قدم اصلاح حالت همودینامیک مشمول فشارخون و ضربان قلب میباشد. فشارخون بالا و زیر هردو درباره ی دایسکشن آئورت خطرناک می باشند و رساندن سریع فشارخون به حد ایده‌ال ضروری میباشد. همینطور برای خودداری از نشر موج پاره گی آئورت می بایست تعداد ضربان قلب را تا حد قابلیت و امکان کاهش اعطا کرد.

در کنار این اقدامات اول بایستی پلن مهم معالجه را معین نمود. معالجه مهم دایسکشن آئورت به یکی‌از این سه طریق شکل میگیرد:

جراحی گشوده و ترمیم پاره‌گی آئورت
به کارگیری از استنت و گرافت استنت برای ترمیم پاره گی
در دست گرفتن علایم حیاتی و به کار گیری از دارو و ذیل حیث به چنگ آوردن مریض
تعیین هر کدام از این روشها به نوع دایسکشن، محل پاره‌گی آئورت و حالت بالینی مریض مربوط میباشد.

اگرچه ترازو خطر و ریسک جراحی و اینترونشن در دایسکشن آئورت زیاد میباشد اما بایستی توجّه داشت که‌این خطر در قبال مخاطرات بسیار بالای بیماری ائورت بسیار اندک و قابل قبول میباشد.

گاهاً بیماران برای اصلاح بدون نقص بیماری به یک‌سری مرحله از شغل جراحی، استنت و درمانهای دارویی نیاز دارا‌هستند و در بعضا مفاد هم امروزه از روشهای هیبرید و ترکیبی برای اصلاح بیماریهای آئورت به کارگیری میگردد.